Abstrakt
A sharing economy as an incorporation of a collaborative consumption phenomenon is enthusiastically used in many fields of economy. No wonder that its advantages allow to apply assumptions of economy based on co-sharing by at least some of digital platforms. On account of lack of an evident legal regulation concerning a private law relation that connects the digital platforms? users, one should analyse the relations mentioned previously, relying on general structures being applied in civil law. The subject matter of the article is an attempt of indicating such criteria which can be distinctive for proper separation of the digital platforms and their analysis as the tools of sharing economy.
Bibliografia
Antonio R.J.: Is Prosumer Capitalism on the rise?, The Sociological Quarterly 2015, nr 56, s. 472–483.
Baran M., Kłos M.: Pokolenie Y — prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, Marketing i Rynek 2014, nr 5, s. 923–929.
Bauman Z.: Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Kraków 2009.
Belk R.: You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, Journal of Business Research 2014, nr 67, s. 1595–1600.
Botsman R., Rogers R.: Beyond Zipcar: Collaborative Consumption, Harvard Bussiness Review 2010, Oct., https://hbr.org/2010/10/beyond-zipcar-collaborative--consumption/ (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
Botsman R.: The case for collaborative consumption, https://www.ted.com/talks/rachel_botsman_the_case_for_collaborative_consumption (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
Botsman R.: The currency of the new economy is trust, https://www.ted.com/talks/rachel_botsman_the_currency_of_the_new_economy_is_trust?language=pl (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
Botsman R., Rogers R.: What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, New York 2010.
Cannon S., Summers L.H.: How Uber and the Sharing Economy Can Win Over Regulators, Harvard Bussiness Review 2014, Oct. 13, https://hbr.org/2014/10/how-uber-and-the-sharing-economy-can-win-over-regulators/ (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
Coase R.: The Natur of the Firm, Economica, New Series 1937, vol. 4, nr 16, s. 386–405.
Digital Labour and Prosumer Capitalism: The US Matrix, eds. M. O’Neil, O. Frayssé, Palgrave Macmillan 2015.
Dybaś M., Kobylańska E., Bańkowska A., Tylman B., Sajkowski T., Tomkiewicz E.: Prawnopodatkowe aspekty ekonomii współdzielenia w Polsce, raport PWC, 2016, s. 8, https://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-raport-2-pwc.pdf (dostęp: 1 marca 2018 r.).
Ekspertyza w sprawie regulacji nieuczciwych praktyk rynkowych skierowanych do konsumentów, pod red. E. Nowińskiej, D. Kasprzyckiego, Kraków 2011.
Havas Worldwide: Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu, Warszawa 2014.
Havas Worldwide: Prosumer Report, Millennials: The Challenger Generation, 2011, http://mag.havas.com/prosumer-report/millennials-the-challenger-generation/ (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
John N.A.: Sharing and Web 2.0: The emergence of a keyword, New Media & Society 2013, vol. 15, nr 2, s. 167–182.
Karasek I., Karwala I., Mróz D., Pecyna M., Pisuliński J., Rachwał A., Spyra M., Walczak U., Wyrwińska K., Wyrwiński M., Zoll F.: Wykonanie i skutki naruszenia zobowiązań. Projekt z uzasadnieniem pod kierunkiem J. Pisulińskiego i F. Zolla, pod red. M. Pecyny, Kraków 2009.
Katz V.: Regulating the Sharing Economy, Berkeley Technology Law Journal 2015, vol. 30, nr 4, s. 1067–1126.
Kowalik-Bańczyk K., Majchrowska A., Świerczyński M.: Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, pod red. J. Gołaczyńskiego, Warszawa 2009.
Lessig L.: Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy, London 2008. Łętowska E., Drapała P., Bednarek M.: Umowy odnoszące się do osób trzecich, Warszawa 2006.
Martin C.A.: From high maintenance to high productivity: What managers need to know about Generation Y, Industrial and Commercial Training 2005, vol. 37, nr 1, s. 39–44.
Machnikowski P.: Swoboda umów według art. 3531. Konstrukcja prawna, Warszawa 2005.
Mitręga M.: Czy prosumpcja w dobie kryzysu to zjawisko jednowymiarowe? Eksploracja wśród użytkowników portali społecznościowych, Problemy Zarządzania 2013, vol. 11, nr 1, s. 40–53.
Mitręga M.: Konsumpcja kolaboratywna jako innowacja w zachowaniach konsumenckich i bodziec innowacyjny dla przedsiębiorstw, Logistyka 2015, nr 2, s. 961–968.
Ochman A.: Medialna sfera publiczna według Jürgena Habermasa, Studia Paradyskie 2015, t. 25, s. 147–168.
Ożegalska-Trybalska J.: Adresy internetowe. Zagadnienia cywilnoprawne, Kraków 2003.
Pecyna M.: Platformy internetowe — nowy kierunek prawa umów (w:) Prawo kontraktów, pod red. Z. Kuniewicza, D. Sokołowskiej, Warszawa 2017, s. 345–355.
Prosumer Revisited: Zur Aktualität einer Debatte, Hrsg. B. Blättel-Mink, K.-U. Hellmann, Wiesbaden 2010.
Ritzer G.: Prosumer Capitalism, The Sociological Quarterly 2015, nr 56, s. 413–445.
Sieradzka M.: Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008.
Stelmach J., Brożek B., Załuski W.: Dziesięć wykładów o ekonomii prawa, Warszawa 2007.
Toffler A.: Trzecia fala, tłum. E. Woydyłło, Warszawa 1985.
Walsh B.: Today’s Smart Choice: Don’t Own. Share, Time, March 17 (2011), http:// content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717_2059710,00.html (dostęp: 21 lutego 2018 r.).
Zalega T.: Zrównoważony rozwój a zrównoważona konsumpcja — wybrane aspekty, Konsumpcja i Rozwój 2015, nr 4, s. 3–26.