Liability for Damages Caused by Autonomous Vehicles
PDF (Język Polski)

Keywords

civil liability
autonomous vehicles
artificial intelligence

How to Cite

Robaczyński, W. (2022). Liability for Damages Caused by Autonomous Vehicles. Forum Prawnicze, (1(69). https://doi.org/10.32082/fp.1(69).2022.436

Abstract

The field of transport, both collective and individual is nowadays one of the areas in which the artificial intelligence is promptly developing. The human?s communicative activity that constitute the condition of society?s development is also the source of threats. The extent of a possible danger has risen incomparably in the second half of the 20th century along with the increase of the number of vehicles. That is why, the growing need for creating a mechanism of damage compensation in the civil law has been reflected by the liability regulations. It is connected to the development of a system of insurances, especially third part insurance. The following issues have gained a new meaning due to the works on the autonomous vehicles, especially when it comes to the question who should be responsible for the damages caused by such type of cars. Depending on the situation, the liability can be assigned to the driver of the car, the owner, the operator, the producer, but also the public authorities that approve the requirements for the car?s software.

 

The presented conclusions show that the actual legal situation permits the liability assignment. Due to the traditional point of view, in case of owning a car, it is possible to apply the article 436 of the civil code. When we assume that the autonomous vehicle is dangerous, the liability based on the article 4491 should be applied. It is also possible to adopt the public authority?s liability, especially when the legal requirements for the exploitation research is concerned.

 

Irregardless the existing solution in the Polish law, it is to be expected that the issues related to responsibility for the autonomous vehicles will constitute to a wider extent the object of the European Union?s law regulations.

https://doi.org/10.32082/fp.1(69).2022.436
PDF (Język Polski)

References

K. Biczysko-Pudełko, D. Szostek: Koncepcje dotyczące osobowości prawnej robotów ? zagadnienia wybrane, Prawo Mediów Elektronicznych 2019, nr 2.
Bugała: Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe 2018, nr 4.
M. Czenko: Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną ruchem pojazdu autonomicznego w systemie amerykańskiego prawa cywilnego, Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM 2017, nr 7.
M. Domagała: Możliwości obciążenia odpowiedzialnością za wypadek pojazdu autonomicznego a koncepcja stworzenia krajowego funduszu ubezpieczeń komunikacyjnych jako forma refundacji kosztów, Prawo Mediów Elektronicznych 2019, nr 3.
M. Domagała: Zagrożenia związane z wprowadzeniem pojazdów autonomicznych jako przykład negatywnych skutków rozwoju sztucznej inteligencji (w:) L. Lai, M. Świerczyński, Prawo sztucznej inteligencji, Warszawa 2020.
P. Góral, P. Pawłowski, A. Dąbrowski: System bezprzewodowego zdalnego sterowania dla pojazdu autonomicznego, Przegląd Elektrotechniczny 2019, nr 10.
R. van den Hoven van Genderen: Do We Need New Legal Personhood in the Age of Robots and AI? (w:) Robotics, AI and the Future of Law, red. M. Corrales, M. Fenwick, N. Forgó, Singapur 2018.
M. Hulicki: Wybrane zagadnienia odpowiedzialności cywilnoprawnej w kontekście zastosowań sztucznej inteligencji, Kwartalnik Prawa Prywatnego 2019, nr 4.
P. Księżak: Pojęcie zderzenia się pojazdów. Na marginesie artykułu W. Robaczyńskiego ?Kontrowersje wokół pojęcia ruchu pojazdu?, Palestra 2007, nr 9-10.
P. Księżak: Zdolność prawna sztucznej inteligencji (AI) (w:) Czynić postęp w prawie. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Birucie Lewaszkiewicz-Petrykowskiej, pod red. W. Robaczyńskiego, Łódź 2017.
K. Ludwichowska-Redo, : Samochody autonomiczne ? wyzwanie dla polskiego prawa cywilnego? (w:) Z badan nad prawem prywatnym. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Kochowi, pod. red. A. Olejniczaka, M. Orlickiego i J. Pokrzywniaka, Poznań 2017.
M. Matusiak-Frącczak, Ł. Frącczak: Odpowiedzialność cywilna za wypadki komunikacyjne z udziałem pojazdów autonomicznych, Państwo i Prawo 2019, nr 11.
T. Neumann: Perspektywy wykorzystania pojazdów autonomicznych w transporcie drogowym w Polsce, Autobusy 2018, nr 12.
D.A. Riehl: Car Minus Driver: Autonomous Vehicles Driving, Regulation, Liability, and Policy, The Computer & Internet Lawyer 2018, nr 5, vol. 35.
W. Robaczyński: Kontrowersje wokół pojęcia ruchu pojazdu, Palestra 2007, nr 5-6.
W. Robaczyński: W sprawie pojęcia ?zderzenia się? pojazdów (art. 436 § 2 k.c.) ? ciąg dalszy dyskusji, Palestra 2010.
K. Tomaszewski: Autonomous vehicles as a challenge for the transport policy of the European Union, Przegląd Europejski 2017, nr 4.
G. Urbanik: Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pojazd autonomiczny w kontekście art. 446 kc, Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały 2019, nr 2.
N.E. Vellinga: Automated driving and its challenges to international traffic law: which way to go?, Law, Innovation and Technology 2019.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Forum Prawnicze

Downloads

Download data is not yet available.