Abstract
The subject of this article is an analysis of the order and distinction deprivation procedure executed by the President of the Republic of Poland. The Author considers as follows: the function and legal nature thereof, a possibility of judicial review and results caused thereby. The research carried out indicates that the analysed competence of the President of the Republic of Poland shall be a manifestation of fulfillment of the state supreme representative?s function, whereas the performance thereof shall not constitute activity in the scope of public administration. It serves mostly to protect the honour of the orders and distinctions as well as ? to some extend ? it may also play a preventive and repressive role.
A material portion of the research carried out shall concern a possibility of judicial review of a decision made by the President on order or distinction deprivation. The Author opposes the opinion of the majority of scholars that the review shall be excluded. Moreover, the Author indicates that such a statement is in contrary to the constitutional guarantees concerning the protection of acquired rights, the right to a fair trial as well as the right to protect honour and good name.
References
2. Banaszak B., Kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące orderów i odznaczeń, ?Przegląd Sejmowy? 2002, nr 4, s. 27?38.
3. Bosek L., Gwarancje godności ludzkiej i ich wpływ na polskie prawo cywilne, Warszawa 2012.
4. Brzozowski W., Współdziałanie władz publicznych, ?Państwo i Prawo? 2010, nr 2, s. 3?16.
5. Garlicki L., Komentarz do art. 77, (w:) L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. V. Warszawa 2007, s. 1?31.
6. Kuczma P., Nadawanie orderów i odznaczeń państwowych jako prerogatywa prezydenta, (w:) A. Szadok-Bratuń (red.), Profesora Jana Bocia ? styl, słowa, szkoła, Bielany Wrocławskie ? Wrocław 2009, s. 183?193.
7. Mazurkiewicz J., Non omnis moriar. Ochrona dóbr osobistych zmarłego w prawie polskim, Wrocław 2010.
8. Mazurkiewicz J., Pośmiertne nadawanie orderów i odznaczeń, ?Palestra? 2012, nr 7?8, s. 9?19.
9. Rakowska A., Kontrasygnata aktów głowy państwa w wybranych państwach europejskich, Toruń 2009.
10. Rogoziński P., Instytucja ułaskawienia w prawie polskim, Warszawa 2009.
11. Sarnecki P., Komentarz do art. 47, (w:) L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. III. Warszawa 2003, s. 1?5.
12. Sarnecki P., Komentarz do art. 138, (w:) L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, Warszawa 1999, s. 1?2.
13. Sarnecki P., Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz do przepisów, Kraków 2000.
14. Sokolewicz W., Komentarz do art. 2, (w:) L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. V, Warszawa 2007, s. 1?73.
15. Szeleszczuk D., Pozbawienie orderów i odznaczeń, (w:) P. Jakubowski, R.K. Tabaszewski (red.), Ordery i odznaczenia w III RP. Wybrane zagadnienia prawno-ustrojowe. Lublin 2014, s. 101?113.
16. Tabaszewski R.K., Jakubowski P., Ustawa o orderach i odznaczeniach. Komentarz, Lublin 2013.
17. Wasilewski A., Prawo do sądu w sprawach dyscyplinarnych (ustawodawstwo polskie na tle standardów Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz Konstytucji RP), ?Przegląd Sądowy? 2001, nr 9, s. 15?46.