Evidence and its Proof: Designing a Test of Evidence

Abstrakt

This main aim of this paper is to design a method to detect what things can be considered “evident”. The beginning of the study is dedicated to understand how “evidence” was understood in the Aristotelian and Thomist tradition, until the days of the New School of Natural Law. After this historical approach, we take seriously, with a systematically analysis, the notion of evidence and its classes. This help us to discover ten characteristics that can be found in evident things (like ideas, first principles, notions, proofs, etc.). With these characteristics, the way to design a test of evidence is easily open. In Chapter IV we define two kind of tests: a negative one, that shows that some argument is not evident, and a positive test, that indicates that some idea, principle, proof, etc. seems to be evident. We finish this work with some considerations about how this dual-test can work in Law.

https://doi.org/10.32082/fp.v3i53.219
PDF (English)

Bibliografia

Aristóteles (1980). Del sentido y lo sensible de la memoria y el recuerdo. Francisco de P. Samaranch (trad.). Madrid: Aguilar.
Aristóteles (1985) Ética nicomaquea. Trad. de J. Pallí Bonet. Madrid: Gredos.
Aristóteles (1995) Física. Trad. de G. Rodríguez de Echandía. Madrid: Gredos.
Aristóteles (2012). Metafísica (trad. de V. García Yebra). Madrid: Gredos.
Artigas, M. (1999). Filosofía de la ciencia. Ansoáin: Eunsa.
Audi, R. (ed.), 1999). Ockham’s razor. The Cambridge Dictionary of Philosophy, 2a ed. New York: Cambridge University Press.
Bradley, G.V. and George, R. (1994). The New Natural Law Theory: A Reply to Jean Porter. The American Journal of Jurisprudence, 39, 303-315.
Brugger, W. (1998). Diccionario de filosofía. Barcelona: Herder.
Cardona, C. (1973). Metafísica de la opción intelectual. Madrid: Rialp.
Coke, E. (1642/1977). Institutes of the Laws of England, t. II. Ann Arbor: University Microfilms International.
Concilio Vaticano I, Constitución dogmática Pastor Aeternus. Vaticano: Editrice Vaticana.
Concilio Vaticano II, Lumen Gentium. Vaticano: Editrice Vaticana.
Corazón González, R. (2002). Filosofía del conocimiento. Pamplona: Eunsa.
Cruz Cruz, J. (1982). Intelecto y razón. Las coordenadas del pensamiento clásico. Pamplona: Eunsa.
Cruz Prados, A. (1987). Historia de la filosofía contemporánea. Pamplona: Eunsa.
D’Alambert, J. (1739) L’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers.
Descartes, R. (1641). Meditationes de prima philosophia. Hay traducción castellana de Mígues, J.A. (2004). Meditaciones Metafísicas. Santiago de Chile: Arcis.
Descartes, R. (1995). Los principios de la filosofía. Guillermo Quintás (trad.). Madrid: Alianza Editorial.
Domingo Osle, R., Ortega, J. y Rodríguez-Antolín, B. (2003). Principios del derecho global. Cizur (Navarra): Aranzadi.
Eisler, R. (1904). Wörterbuch der philosophischen Begriffe. Berlin: Mittler. En https://www.textlog.de/3979.html (último acceso: 20-XII-2018).
Epicuro de Samos (III a.C.). Carta a Diógenes Laercio.
Ferrater Mora, J. (1970). Diccionario de filosofía abreviado. Buenos Aires: Ed. Sudamericana.
Finnis, J, Grisez, G. and Boyle, J. (1987). Practical Principles, Moral Truth, and Ultimate Ends. American Journal of Jurisprudence, 32, 99-151.
Finnis, J. (1977). Scepticism, Self Refutation and the Good of Truth. En P.M.S. Hacker and J. Raz (eds.). Law, Morality and Society. Essays in Honour of H.L.A. Hart. Oxford: Clarendon Press.
Finnis, J. (1991). Natural Law. Aldershot: Dartmouth.
Finnis, J. (2000). Ley Natural y Derechos naturales. Cristóbal S. Orrego (trad.). Buenos Aires: Ed. Abeledo-Perrot.
Garrigou-Lagrange, R. (1944). El sentido común (trad. Octavio Derisi y Eugenio Melo). Buenos Aires: Desclée de Brouwer.
Gibran, K. (2010). The Wisdom of Gibran: aphorisms and maxims. New York: Philosophical Library.
Grisez, G. (1965). The First Principles of Practical Reasons: A Commentary on the Suma Theologiae, 1-2, Question 94, Article 2. Natural Law Forum, 44(4).
Hassemer, W. (1995). Derecho Penal Simbólico y protección de Bienes Jurídicos. E. Larrauri (trad.). En J. Bustos Ramírez (ed.). Pena y Estado. Santiago: Conosur.
Husserl, E. (1976). Investigaciones Lógicas. M.G. Morente y J. Gaos (trad.). Madrid: Revista de Occidente.
Jouffroy, T. (1833). De la philosophie et du sens comun. Mélanges philosophiques. París: Paulin.
Kant, E. (1781). Kritik der reinen Vernunft. P. Ribas (trad). (2005). Crítica de la razón pura. Madrid: Alfaguara.
Le Roy, M.E. (1899). Science et Philosophie. Revue de Métaphysique et de Morale (Suplemento de julio), 375-425.
Leibniz, G. (1765). Nouveaux essais sur l’entendement humain. París.
Llano, A. (1991). Gnoseología. Pamplona: Eunsa.
Maritain, J. (1947). Los grados del saber. Alfredo Frossard (trad.). Buenos Aires: Desclée de Brouwer.
Maritain, J. (1967). El orden de los conceptos. Gilberte Motteau de Buedo (trad.). Buenos Aires: Club de Lectores.
Maurer, A.A. (1962). Medieval Philosophy. New York: Random House.
Maurer, A.A. (1984). Ockham’s Razor and Chatton’s Anti-Razor- Mediaeval Studies, 46: 463-475.
Millán-Puelles, A. (2015). Obras completas, t. VII. Madrid: Rialp.
Moore, G.E. (1925). A Defense of Common Sense. Contemporary British Philosophy, J.H. Muirhead (ed.). London: George Allen and Unwin, 192-233.
Morán y Castellanos, J. (1994). Evidencia de la naturaleza en Aristóteles. Tópicos: revista de Filosofía, 4(6), 71-87.
O’Connell, I. (2000). Self-Evidence in Finnis’ Natural Law. Theory: A Reply to Sayers. Australian Journal of Legal Philosophy, 25, 111-119.
Orrego S., C. (2001). John Finnis. Controversias contemporáneas sobre la teoría de la ley natural. Acta Philosophica, 10(1), 73-92.
Orwell, G. (1939). Review of Power: A New Social Analysis by Bertrand Russell. En J. Carey (ed.) (2002). George Orwell. Essays. New York: Everyman’s Library.
(2009) Facing Unpleasant Facts: Narrative Essays. Boston: Mariner Books.
Otaduy, J. (2002). En Comentario Exegético al Código de Derecho Canónico, v. 1, 3ª ed. Pamplona: Eunsa.
Polo Barrena, L. (1991). Quién es el hombre. Madrid: Rialp.
Polo Barrena, L. (2004). Curso de teoría del conocimiento, vol. I. Pampona: Eunsa.
Porter, J. (1993). Basic Goods and the Human Good in Recent Catholic Moral Theology, The Thomist, 57(1), 27-49.
Real Academia Española (2016). Diccionario de la Lengua Española. Madrid.
Reid, T. (1790). Essays on the Intellectual Powers of Man. Dublin: P. Byrne and J. Milliken.
Riofrío Martínez-Villalba, J.C. (2012a). Fines, valores y principios comunes a la propiedad intelectual, al derecho a la competencia y a otros derechos. Ius Humani. Revista De Derecho, 3, 37-50.
Riofrío Martínez-Villalba, J.C. (2012b). Las causas metafísicas como fuentes del derecho. Revista Telemática de Filosofía del Derecho, 15, 259-308.
Riofrío Martínez-Villalba, J.C. (2013). De la pirámide de Kelsen a la pirámide invertida. REDESG Revista Direitos Emergentes na Sociedade Global, 2(2), 436-461.
Riofrío Martínez-Villalba, J.C. (2015). La selección del método en la investigación jurídica. 100 métodos posibles. Revista de Educación y Derecho, 12(2), 1-27.
Riofrío Martínez-Villalba, J.C. (2016). Síntesis de la teoría de la pirámide invertida. Ponencia del I Congreso de Filosofía del Derecho para el Mundo Latino. Alicante.
Sayers, M. (1998). Knowledge as a Self-Evident Good in Finnis and Aquinas: When is the Immediately Obvious Not So Immediate. Australian Journal of Legal Philosophy, 23, 92-101.
Sokolowski, R. (2008). Introduction to Phenomenology. Cambridge-New York: Cambridge University Press.
Thorburn, W. (1918). The Myth of Occam’s Razor. Mind, 27, 345-353.
Tomas de Aquino (1265-1272). Suma Teológica. París-Italia. Traducción al castellano de BAC (2001). Suma Teológica de Santo Tomás de Aquino, 4ª ed. Madrid: BAC.