Abstrakt
Artificial intelligence (AI) begins to have a significant impact on the maritime industry - from ship design and construction to the automation of ship guidance and autonomous units. On the one hand, the integration of AI into the shipping industry brings many benefits, such as increased operational efficiency, reduced human error, improved safety or reduced CO2 emissions into the atmosphere. On the other hand, the development of autonomous shipping raises concerns such as cyber security and liability for accidents and damage caused by autonomous vessels. A comprehensive legal framework is neededfor ensuring the sustainable development of the application of artificial intelligence in shipping. Creating the framework requires extensive international cooperation. Legal solutions should take into account the unique challenges of vessels using AI as well as provide clear guidelines for their safe and responsible operation in international waters.
Bibliografia
IMO Strategy on Reduction of GHG Emission from Ships, Resolution MEPC.377(80), 7 July 2023, http://wwwcdn.imo.org/localresources/en/OurWork/Environment/Documents/annex/MEPC%2080/Annex%2015.pdf (dostęp: 2.04.2024).
Akt w sprawie sztucznej inteligencji, http://digital-strategy. ec.europa.eu/pl/policies/regulatory-framework-ai (dostęp: 3.04.2024).
Askari H.R., Hossain M.N., Towards Utilizing Autonomous Ships: A Viable Advance in Utilizing Autonomous Ships: A Viable Advance in Industry 4.0, "Journal of International Maritime
Safety Environmental Affairs and Shipping" 2022, t. 6, s. 39-49.
Autonomous Shipping, http://imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/ Pages/Autonomous-shipping.aspx (dostęp: 31.07.2024).
Chen X., Ma D., Wen Liu R., Application of Artificial Intelligence in Maritime Transportation, "Journal of Marine Science and Engineering" 2024, t. 12, nr 3, s. 439.
Chwedczuk M., Analysis of the Legal Status of Unmanned Commercial Vessels in U.S. Admiralty and Maritime Law, "Journal of Maritime Law and Commerce" 2016, t. 47, nr 2, s. 124.
Developing the International Legal Framework for Artificial Intelligence and Autonomous Shipping, http://aiforsocialgood.ca/blog/ developing-the-international-legal-framework-for-artificial-intelligence- and-autonomous-shipping (dostęp: 13.04.2024).
Electronic Nautical Charts (ENC) and Electronic Chart Display and Information Systems (ECDIS), http://imo.org/en/OurWork/ Safety/Pages/ElectronicCharts.aspx (dostęp: 16.04.2024).
EMSA: Analysis of Navigation Accidents, http://safety4sea.com/ emsa-analysis-of-navigation-accidents/ (dostęp: 2.04.2024).
Flisak D., Sztuczna inteligencja - jak chronić prawa autorskie twórczości robotów, http://rp.pl/opinie-prawne/art10449711- -sztuczna-inteligencja-jak-chronic-prawa-autorskie-tworczosci- robotow (dostęp: 2.04.2024).
IMO, Framework for the Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS), MSC 100/20/ Add.1, 12 December 2018, Annex 2.
Improving the Energy Efficiency of Ships, http://imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Improving%20the%20energy%20efficiency%20of%20ships.aspx (dostęp: 13.04.2024).
Interim Guidelines for MASS Trials, MSC. 1/Circ. 1604, http:// register-iri.com/wp-content/uploads/MSC.1-Circ.1604.pdf (dostęp: 31.07.2024).
Łosiewicz Z., Pielka D., Zastosowanie sztucznej inteligencji w procesie wsparcia decyzji armatora przy zarządzaniu załogami maszynowymi statków w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi, "Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe" 2018, t. 19, nr 12, s. 121-125.
Pyć D., Art. 2 [Pojęcie statu morskiego], w: Kodeks morski. Komentarz, red. C. Łuczywek, D. Pyć, I. Zużewicz-Wiewiórowska, Warszawa 2022, s. 100-114.
McCarthy J., What Is Artificial Intelligence?, http://jmc.stanford. edu/articles/whatisai/whatisai.pdf (dostęp: 2.04.2024).
McCarthy J., Minsky M.L., Rochester N., Shannon C.E., A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, przedruk: "AI Magazine" 2006, nr 4, s. 12-14.
Najważniejsze postanowienia 47. sesji Komitetu Ułatwień (IMO FAL), http://prs.pl/wp-content/uploads/2024/04/biuletyn_ imo_nr_06_2024_fal_48.pdf (dostęp: 16.04.2024).
Najważniejsze postanowienia 109 sesji Komitetu IMO ds. bezpieczeństwa morskiego (MSC 109), https://prs.pl/2024/12/19/ najwazniejsze-postanowienia109-sesji-komitetu-imo-ds-bezpieczenstwa-morskiego-msc-109/ (dostęp: 28.05.2025).
Outcome of the Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (Mass), https://wwwcdn.imo.org/ localresources/en/MediaCentre/PressBriefings/Documents/MSC.1-Circ.1638%20-%20Outcome%20Of%20The%20Regulatory%20Scoping%20ExerciseFor%20The%20Use%20Of%20Maritime%20Autonomous%20Surface%20Ships...%20(Secretariat). pdf (dostęp: 5.04.2024).
Pepłowska-Dąbrowska Z., Statki bezzałogowe na horyzoncie prawa morskiego. Przykład konwencji o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami, "Prawo Morskie" 2019 t. 37, s. 33-44.
Perspektywy wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) na statkach i jednostkach "offshore" [analiza], http://gospodarkamorska.pl/ stocznie-offshore-perspektywy-wykorzystania-sztucznej-inteligencji-si-na-statkach-i-jednostkach-offshore-[analiza]-47552 (dostęp: 2.04.2024).
Pritchett P.W., Ghost Ships: Why the Law Should Embrace Unmanned Vessel Technology, "Tulane Maritime Law Journal" 2015, t. 40, s. 197-226.
Pyć D., Techniczne i operacyjne środki efektywności energetycznej dla statków morskich, "Prawo Morskie" 2019, t. 37, s. 106-117.
Pyć D., Zrównoważona żegluga w prawie morza, "Stosunki Międzynarodowe - International Relations" 2020, nr 4, s. 79-96.
Regulacje ws. sztucznej inteligencji: oczekiwania Parlamentu, http://europarl.europa.eu/topics/pl/article/20201015STO89417/ regulacje-ws-sztucznej-inteligencji-oczekiwania-parlamentu (dostęp: 2.04.2024).
Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS). Report of the Working Group, 23 May 2018, MSC 99/WP.9, Annex 1.
Rodseth O. J., Wennersberg L.A.L., A Criticism of Proposed Levels of Autonomy for MASS, w: Proceedings of the 33rd European Safety and Reliability Conference: The Future of Safety in the Reconnected World, University of Southampton, UK, 2023, http://autoship-project.eu/wp-content/uploads/2023/09/ACritisicm- of-Proposed-Levels-of-Autonomy-for-MASS.pdf (dostęp 31.07.2024).
SafeSeaNet, http://umgdy.gov.pl/bezpieczenstwo-morskie/vts- -zatoka-gdanska/safesenet/ (dostęp:16.04.2024).
Sacharko A., System wspomagania decyzji kapitana w trudnych warunkach pogodowych, "Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni" 2013, nr 82, s. 62-69.
Sheridan T.B., Verplank W.L., Human and Computer Control of Undersea Teleoperators, NASA. Ames Res. Center The 14th Annual Conference on Manual Control, conference paper, Cambridge 1978, s. 8-17.
Sobolewska K., Systemy zarządzania bezpieczeństwem i monitorowania bezpieczeństwa statku pasażerskiego, "Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni" 2016, nr 31, s. 186-200.
Sztuczna inteligencja: co to jest i jakie ma zastosowania?, http://europarl.europa.eu/topics/pl/article/20200827STO85804/ sztuczna-inteligencja-co-to-jest-i-jakie-ma-zastosowania (dostęp: 2.04.2024).
Sztuczna inteligencja i przyszłość żeglugi, http://knowhow.distrelec. com/pl/transport-pl/sztuczna-inteligencja-i-przyszlosc-zeglugi/ (dostęp: 2.04.2024).
The AI Act Explorer, http://artificialintelligenceact.eu/article/3 (dostęp: 3.04.2024).
The Role of Artificial Intelligence in Maritime Navigation, http:// cemesa.org/en/the-role-of-artificial-intelligence-in-maritime-navigation/ (dostęp: 2.04.2024).
The Use of Artificial Intelligence (AI) in Shipping, http://britanniapandi. com:britanniapandi.com/2024/02/the-use-of-artificial-intelligence-in-shipping/ (dostęp: 2.04.2024).
Zalewski T., Definicja sztucznej inteligencji, w: Prawo sztucznej inteligencji, red. L. Lai, D. Świerczyński, Warszawa 2020, s. 1-14.

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2025 Forum Prawnicze